Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn, og sammen flyr vi til reisemålet. Fra flyplassen har vi busstransfer til kaien i Düsseldorf, skipets hjemmehavn, hvor MS VIVA One venter.
MS VIVA One
Düsseldorf er en livlig universitetsby og en av Tysklands største messebyer med en fantastisk beliggenhet ved Rhinen. Byen er kjent for sin sjarmerende gamleby med brosteinsbelagte gater og hyggelige kneiper og regnes også som Tysklands motehovedstad. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til en velkomstdrink og presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Skipet har allerede kastet loss, og cruiset er i gang.
Düsseldorf
Tidlig om morgenen ankommer vi Koblenz. Byen ligger der Mosel renner ut i Rhinen og var en av de mange tyske byene som ble hardt rammet av bombetoktene under andre verdenskrig. Byen er siden blitt gjenoppbygd og fremstår i dag som en blanding av gammelt og nytt. I gangavstand fra skipet ligger odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet), hvor en stor rytterstatue av keiser Wilhelm I overvåker sammensmeltningen av de to elvene.
Odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet) i Koblenz
Ta gjerne en rusletur i gamlebyen, som ligger i gangavstand fra skipet. Ønsker du en luftig oversikt over området, anbefales en tur til det gamle festningsanlegget Ehrenbreitstein, som ligger på en høyde på motsatt side av Rhinen. Det går en gondolbane tvers over elven, og både overfarten og festningen byr på storslått utsikt. Ved lunsjtid kaster skipet loss, og vi starter seilingen opp Mosel. Utsikten mot det vakre landskapet i Moseldalen nytes aller best fra soldekket.
Koselige hus og gater i Koblenz
I løpet av natten har skipet lagt til kai ved den lille vinbyen Traben-Trarbach, som opprinnelig var to byer beliggende på hver sin side av Mosel. Etter bybrannen i Trarbach i 1858 og i Traben i 1879, ble begge byene gjenoppbygd i jugendstil. Traben og Trarbach ble forent med en bro over elven i 1898. Ovenfor Trarbach ligger ruinene av Grevenburg-borgen, bygget på 1300-tallet. Byens mest imponerende monument er Bytårnet, et vakkert restaurert vakttårn som en gang var del av byens forsvarsmur bygget i 1350. Tårnet har et klokkespill med tjueåtte bronseklokker som spiller til forskjellige tider i løpet av dagen. Det blir litt tid i byen før skipet seiler videre.
Broen som forener byene
Midt på ettermiddagen ankommer vi Bernkastel-Kues, en annen av Tysklands mange dobbeltbyer. Bernkastel og Kues har vært forbundet med bro over Mosel siden 1905. Den gamle bykjernen i Bernkastel er blant de mest sjarmerende i Moseldalen med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen. Markedsplassen i hjertet av byen er omkranset av bindingsverkshus, fortauskafeer, små butikker og vakre bygninger, blant annet rådhuset i renessansestil. Høyt hevet over byen ligger ruinene av Landshut-borgen. Den ble bygget av erkebiskop Heinrich von Vinstingen i 1277, men ødelagt av brann i 1692. Skipet seiler videre om kvelden.
Markedsplassen med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen
I løpet av natten har skipet lagt til kai i Riol eller Trier. Trier ble grunnlagt av den romerske keiseren Augustus i år 16 f.Kr. Han ga byen navnet Augusta Treverorum og gjorde den til regionhovedstad for den galliske delen av Romerriket. Trier er kjent for sine mange godt bevarte romerske bygninger, deriblant den gamle byporten Porta Nigra, amfiteateret og ruinene av et romersk bad. Byen er også det eldste bispesetet i Tyskland, og i middelalderen var erkebiskopen av Trier en betydningsfull fyrste som kontrollerte store landområder. Filosofen Karl Marx ble født i Trier i 1818, og i forbindelse med tohundreårs jubileet for hans fødsel ble det avduket en fem meter høy bronsestatue av han i byen. Skipet seiler videre ved lunsjtider.
Den gamle byporten Porta Nigra
Markedsplassen
Skipet legger til kai i Cochem ved frokosttider. Cochem, Moseldalens perle, er omkranset av åser med vakre vingårder. Gamlebyen i Cochem består av sjarmerende, smale gater, bindingsverkshus og mange små vinstuer. Ovenfor gamlebyen troner den imponerende borgen Reichsburg Cochem fra 1100-tallet. Borgen ble ødelagt av franske tropper i 1689, men bygd opp igjen i nygotisk stil på slutten av 1800-tallet. Ta en rusletur i de idylliske gatene mellom arkitektoniske perler, eller ta en pause på en av utendørskafeene langs Mosel og smak på den lokale vinen.
Borgen Reichsburg Cochem fra 1100-tallet er vakkert opplyst om kvelden
Vi seiler videre ved lunsjtider, og ankommer Treis-Karden etter en times tid. Denne pittoreske, lille byen ligger på begge sider av Mosel i et av de vakreste områdene i Tyskland. Blant maleriske bindingsverkshus fra forrige århundre, finner du St. Castor-kirken med mektige tårn i skinnende hvitt, Maria Engelport-klosteret og St. Catherine-kapellet fra 1400-tallet. Sen ettermiddag legger skipet ut på etappen ned Mosel mot Rhinen, og vi skal gjennom fire sluser som senker skipet ned til samme nivå som Rhinen.
Sjarmerende markedsplass
Ved frokosttider legger skipet til kai i Rüdesheim. Rüdesheim er en sjarmerende, liten by omgitt av vinmarker, ofte omtalt som Tysklands vinhovedstad. En av byens severdigheter er Siegfrieds mekaniske musikkabinett, som har utstilt over tre hundre selvspillende instrumenter. Eller ta taubanen over vinmarkene opp til Niederwald Denkmal, hvor det venter en storslått utsikt over dalen.
Rüdesheim, ofte omtalt som Tysklands vinhovedstad
Taubanen åpnet i 1954 og ved 50-års jubileet i 2004 hadde den fraktet over 30 millioner passasjerer. I Elvis’ film G. I. Blues (1960) synger han «Pocketful of Rainbows» svevende i gondol nr. 76. Ta en spasertur gjennom byen til den livlige gågaten, Drosselgasse. Gaten er kun 140 meter lang og er kjent for sine bindingsverkshus og mange små kneiper og tavernaer. Her kan du smake på den lokale vinen eller byens spesialitet, Rüdesheimer kaffee. Denne kaffen minner litt om Irish Coffee, men whiskyen er byttet ut med den lokalproduserte brandyen Asbach Uralt.
Tar du taubanen, kommer du kanskje i samme gondol som Elvis, nr 76
Skipet seiler videre ved lunsjtider, og vi befinner oss nå i Øvre mellom-rhindalen, et område som kalles Romantiske Rhinen og står på UNESCOs verdensarvliste. Fra soldekket har vi utsikt til middelalderborger, vinmarker og små idylliske landsbyer. Der elven er på sitt smaleste, passerer vi den bratte Loreleiklippen, som har skapt grobunn for mange myter. Skipet ankommer Bonn om kvelden og ligger ved kai over natten.
Loreleiklippen
Bonn er Vest-Tysklands tidligere hovedstad, men er også kjent som Beethovens fødested. Byen har mange historiske bygninger, deriblant Doppelkirche fra 1151, Godesburg-festningen, rådhuset i barokkstil, Poppelsdorf-slottet, og universitetsbygningen fra 1818 hvor pave Benedict XVI har vært professor. Skipet legger ut på siste strekke ved lunsjtider og legger til kai i Düsseldorf sen ettermiddag og blir liggende ved kai over natten.
Katedralen i Bonn
Etter en god frokost tar vi farvel med skipet. Busstransport til flyplassen og hjemreise til Oslo.