Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Koblenz

    Du møter Vista Travels reiseleder på Oslo lufthavn. Sammen flyr vi til reisemålet. Fra flyplassen har vi busstransfer til kaien i Koblenz, hvor MS VIVA Moments venter.

    MS VIVA Moments

    Koblenz, som ligger der Mosel munner ut i Rhinen, var en av de tyske byene som ble hardest rammet av bombetoktene under andre verdenskrig. Byen er siden blitt gjenoppbygd og fremstår i dag som en blanding av gammelt og nytt. Ved odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet), står en monumental rytterstatue av keiser Wilhelm I og overvåker sammensmeltningen av de to elvene. Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til en velkomstdrink og presentasjon av skipets besetning, før vi går til middag. Skipet kaster loss og cruiset på Mosel er i gang.

    Deutches Eck (Det tyske hjørnet), hvor Mosel og Rhinen møtes

  • Dag 2: Traben-Trarbach

    Ved frokosttider legger skipet til kai i den lille vinbyen Traben-Trarbach, som opprinnelig var to byer beliggende på hver sin side av Mosel. Etter bybrannen i Trarbach i 1858 og i Traben i 1879, ble begge byene gjenoppbygd i jugendstil. Traben og Trarbach ble forent med en bro over elven i 1898. Ovenfor Trarbach ligger ruinene av Grevenburg-borgen, bygget på 1300-tallet. Byens mest imponerende monument er Bytårnet, et vakkert restaurert vakttårn som en gang var del av byens forsvarsmur bygget i 1350. Tårnet har et klokkespill med tjueåtte bronseklokker som spiller til forskjellige tider i løpet av dagen. Skipet ligger ved kai over natten.

    Traben-Trarbach vakkert beliggende ved Mosel

  • Dag 3: Traben-Trarbach – Bernkastel Kues

    Om morgenen forlater vi Traben-Trarbach og setter kursen mot Bernkastel-Kues, som vi når før lunsj. Bernkastel–Kues, som opprinnelig besto av de to byene Bernkastel og Kues på hver sin side av elven, er en liten by med bare 7 500 innbyggere. Bydelene har vært forbundet med bro over Mosel siden 1905. Den historiske bykjernen er svært sjarmerende, med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen. Rundt den gamle markedsplassen er det mange bindingsverkshus, fortauskafeer og butikker. Høyt hevet over byen ligger ruinene av Landshut-borgen fra 600-tallet. Borgruinen kan besøkes enten til fots eller med en liten buss som går fra sentrum av byen. Skipet seiler videre om kvelden.

    Markedsplassen i Bernkastel–Kues

  • Dag 4: Cochem – Treis-Karden

    Om morgenen legger vi til kai i Cochem, Moseldalens perle, som er omkranset av åser med vakre vingårder. Gamlebyen i Cochem består av sjarmerende, smale gater, bindingsverkshus og mange små vinstuer. Ovenfor gamlebyen troner den imponerende borgen Reichsburg Cochem fra 1100-tallet. Borgen ble ødelagt av franske tropper i 1689, men bygd opp igjen i nygotisk stil på slutten av 1800-tallet.

    Ovenfor gamlebyen troner den imponerende borgen Reichsburg Cochem

    Ta en rusletur i de idylliske gatene mellom arkitektoniske perler, eller ta en pause på en av utendørskafeene langs Mosel og smak på den lokale vinen. Ved lunsjtider seiler skipet videre og ankommer Treis-Karden etter en times tid. Denne pittoreske, lille byen ligger på begge sider av Mosel i et av de vakreste områdene i Tyskland. Blant maleriske bindingsverkshus fra forrige århundre, finner du St. Castor-kirken med mektige tårn i skinnende hvitt, Maria Engelport-klosteret og St. Catherine-kapellet fra 1400-tallet. Skipet legger ut på siste strekke tilbake mot Koblenz rett før midnatt.

    St. Castor-kirken troner i midten av byen Treis-Karden

  • Dag 5: Koblenz – Oslo

    Etter en god frokost tar vi farvel med skipet. Busstransport til flyplassen og hjemreise til Oslo.

    Koblenz

  • VIKTIG INFORMASJON

    Helse
    Elvecruise er ikke tilrettelagt for personer med gangbesvær/bevegelseshemming. Ilandstigning skjer via en smal landgang og noen ganger kan skip ligge fortøyd side om side. Selv om de fleste har heis, vil det være en del trappetrinn på skipet. På utfluktene er det ofte mye gåing av både kortere og lengre varighet, og disse foregår ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

    Forbehold
    Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Det gis ikke refusjon for endringer i programmet forårsaket av force majeure. Det tas forbehold om endringer i program og flytider, samt justering av prisen som følge av økning i oljepriser, valuta­kurser, skatter og avgifter og andre uforutsette faktorer vi ikke har kontroll over.